Lacksläpp

Dessvärre har jag i år råkat ut för att vatten trängt in under lacken på några ställen på överbyggnaden. Återstod bara att skära bort den bubblande lösa lacken och släppa ut fukten. Nu blir det intressant att slipa ned de skadade partierna och börja det mödosamma arbetet med att lacka upp ytorna igen. Helt detsamma blir det ju aldrig, men om jag kan få det tätt och hyggligt snyggt är jag glad. Men jag är osäker på hur skadorna uppstått. Möjligen har det krupit in fukt från en otät nåtfog nedtill?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här har lacken släppt på babord sida, mot skarndäck. Jag har petat hål på bubblan så att träet får torka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ännu en lackskada på babord sida.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skada i sittbrunssargen. Möjligen har skadan uppstått för att det legat vatten kvar på toften, det regnade mycket förra säsongen. Möjligen har dräneringsanordningen varit tilltäppt. Eller så har det krupit fukt från nåtningen nedtill? Det kan också ha funnits en liten skada i lacken som släppt in fukt, men det är nog det minst troliga, lacken har sett fin ut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skadan är nu öppnad, uppskuren och torkad. Återstår att slipa ordentligt och påbörja lagningsarbetet.

Kommentar 2017: Se fortsättning på detta arbete under “Renovering av sittbrunnen

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

För att få klarhet i vad dessa skador beror på mailade jag lite bilder och mina frågor till Vindö Marin AB. Björn, en av de vänliga på företaget gav mig först ett svar på mail, men ringde sen upp för att diskutera det hela mer ingående. Vilket bra mottagande! Björn tror att skadorna uppstått då det kommit in vatten under teakdäcket och att vattnet sen krypit upp i mahognyöverbyggnaden och givit upphov till bubblorna. Han rekommenderade mig att skära hål i bubblorna (vilket jag redan gjort), och sen att lyfta på livträet intill överbyggnaden för att det skall få torka ut. Allt skall sen återmonteras, men med rätt nåtmassa, annars blir det inte tätt. Det måste nämligen vara en massa som fäster mot den gamla nåtmassan som är silikonbaserad. Vindö Marin säljer rätt typ av massa (SeaLine 100), så jag skall beställa då jag kommit så långt.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vinterjobb på däck

 

Idag har jag inlett arbetet med att lyfta på livträet intill överbyggnaden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag började med att skära i nåten med en mattkniv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter att jag skurit noga runt hela trästycket var det dags att borra ur samtliga pluggar, och sen skruva ur alla skruvar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Då skruvarna lossats kunde jag försiktigt lyfta teakribban i ena ändan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter en del lirkande kunde jag försiktigt lyfta på hela ribban.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här syns hur hela ribban demonterats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teakribbans tjocklek är drygt 10 mm. Jag tror att den var 13 mm vid nytillverkningen, så det är ganska imponerande att så mycket finns kvar efter  snart 35 år. Å andra sidan är just denna ribba placerad intill överbyggnaden och bör klara sig hyggligt från förslitning. Jag gissar att ribborna längre ut på däcket är tunnare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentligen hade det varit bra att skrapa rent med en sickel, men en sådan hade jag inte, så en morakniv fick duga. Den gamla nåtmassan sitter fast ordentligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dammigt och trångt under vintertäckningen.

 

 

 

 

Så sakteliga tar slipningen form.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu orkade jag inte mer denna dag. Efter några dagars uppehåll skall jag återvända till jobbet och se om jag skall slipa mer eller om det kanske är dags för betsning. Sen är det hög tid att börja lägga tunn lack på de skadade ytorna. Det är snart sjösättning….. mycket jobb återstår!

______________________________________________________________

 

Ny uppdatering 2013.09.15

 

Det är lång tid sedan jag uppdaterade sidan och hur arbetet fortskridit. Men, här kommer ytterligare lite bilder och kommentarer….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här har jag betsat och lagt de första lagren förtunnad lack. Att få samma ton som den äldre betsen var som väntat svårt. Det kasnke jämnar ut sig med åren, solen får göra sitt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här ligger teaken på plats, limmad, skruvad och pluggad. Nu återstår att hugga plugg och att nåta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maskerat och klart för nåtning. En av fördelarna med SEALINE 100 är att man inte behöver tejpa i botten, det är bara att pumpa in ordentligt med massa i spåret och sen trycka ned med en spatel eller liknande. Enligt Vindövarvet används SEALINE 100 till alla deras båtar numera, fungerar också ihop med silikonbaserade nåtmassor, till skillnad från exempelvis Sikaflex.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu är det nåtat, bara att låta det torka innan maskeringstejpen kan tas bort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nåtat och klart!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Även sittbrunnen blev ju skadad. Till en början verkade det vara nödvändigt att lyfta på sitsen (därav de urtagna pluggarna på bilden nedan), något som är väldigt bökigt. Man riskerar att få såga sönder sittdelen för att därefter tillverka en ny vid ihopmonterningen. Den sitter inkilad långt in under sargen och är dessutom inklämd mellan intillliggande delar på sidorna. Det går inte att få ut den utan att skada såväl den som omkringliggande delar. Efter att ha diskuterat saken noga med Vindö Marin så beslutades att sitsen kanske ändå inte behövde lossas, utan att jag med hjälp av ett multiverktyg kunde såga upp vertikalt ovanför sittsdelen och täta med SEALINE 100. På bilden ovan syns den uppskurna lacken i väntan på lagning. Sargen är lamellimmad och tar tydligen väldigt lång tid på sig att torka ut ordentligt. I mitt fall fick skadan stå öppen hela vintern innan jag satte igång med lagningsarbetet till våren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pluggarna urtagna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter en hel del slipande, betsande samt lackande i flera lager var det dags för nåtning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nåtat, pluggat och klart. Det blev inte helt rätt ton i bestningen, dessvärre. Tidsbrist och brist på tidigare erfarenhet helt enkelt. Dock har lagningen hållit utmärkt hela sommaren, inga tendenser till läckage faktiskt!

Kommentar 2017: Detta glädjerop visade sig vara felaktigt, och under vintern sprängde fukten igenom lacken. Upprepade proceduren på nytt våren därpå, men problemen återkom, något var grundligt fel och riskerade förstöra sargen. Till sist, vårvintern 2017 beslöt jag mig för att riva bort teaken. Där hittade jag orsaken! Se mer om detta under “Renovering av sittbrunnen

 

 

 

 

4 Responses so far.

  1. Björn says:

    Hej
    Nybliven ägare av en Vindö 40. Jag behöver bättra på lacken på några ställen, Jag har dock ingen aning om vilken bets o lack som är lämplig. förslag?

    Mvh
    Björn

    • Christofer says:

      Hej Björn!

      Så trevligt att du/ni valt en Vindö 40. Lacken är ju lite av en känslig punkt på alla båtar i trä, men får du ordning på det som nu släppt är det ju hoppeligen “bara” att underhålla lacklagret årligen så bör det skydda båten väl. Jag beskriver min årliga procedur under rubriken “En typisk vårrustning”. Lacken jag använder är Epifanes högglansiga lack, en fantastisk produkt som ger fantastisk glans och slitstark yta som varar länge. Lite dyr kanske, men den är värd varenda krona. Jag gör av med mindre än 1 liter/säsång, och då lackar jag hela överbyggnaden varje år. Det är dock viktigt att lacka i rätt temperatur och då risken för nattfrost är över. Frosten ger lackytan en matt finnish viket inte så kul. Betsen är även den från Epifanes, en mahognyröd bets som ger en vacker ton. Båda dessa produkter används också av Vindövarvet på Västkusten. Vore kul att se någon/några bild/er på din båt. Hur är skicket generellt?

      Bästa hälsningar,

      Christofer

      • Björn says:

        Hej o tack för ditt svar.
        Båten är i stort sett orginalskick. En ägare som underhållit men ej förändrat eller lagt till något, förutom vattenburen värme, sedan båten levererats 74. De senaste 10 åren ej använts regelbundet och de sista 6 legat i kallförråd. Några projekt inför sommaren är: ny toalösning, ny genualösning, ny elektronik samt lackarbete. Vi får hoppas på en lång varm april/maj.
        Jag ska försöka ordna en bra fin bild på pärlan

        Ha det gott

        Björn

        • Christofer says:

          Hej igen Bjorn! Så kul, det later som om båten är hyggligt välbehållen då? Det är ju alltid mycket vunnet på kontinuerligt underhåll och inte så manga “egna brutala” lösningar (sågning och kapning I inredning t.ex.). Vore jättekul med någon bild då du kommer så långt!

          Lycka till, vi hörs!

          Christofer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *