En typisk vårrustning

För att vårrustningen skall bli bra krävs, förutom en del tålamod, också en bra slipmaskin. Jag har aldrig ångrat mitt köp av en Festool planslipmaskin. Den gör jobbet på mellan 3-4 timmar, och då är hela överbyggnaden noggrant nedmattad med 240-papper. Detta gör jag varje år.

Slipningen föregås av att jag rengör hela överbyggnaden noga med T-röd, annars ligger det en massa smuts och fett kvar i lacken som snabbt sätter igen slippappret och som dessutom slipas in i den kvarvarande lacken. Bäst resultat tycker jag alltså att man får om man först gör rent noga med T-röd, gärna 2-3 ggr.

En del saker måste handslipas för att inte maskinen skall skada dessa, såsom exempelvis hörn, små detaljer, eller där maskinen helt enkelt inte kommer åt.

Efter slipningen skall allt slipdamm torkas bort. Vill man ha ett vettigt resultat ser man till att ha två pressenningar, en inre och en yttre över båten, varför den inre kan avlägsnas efter att slipningen är klar. Detta minskar mängden damm som finns kvar under pressenningen. Bäst är naturligtvis att stå i en hall eller ett båthus, då blir resultatet klart mycket bättre, men båthus som skall resas och rivas har jag tröttnat på, och någon hall har jag inte tillgång till. Att krypa runt under en trång täckställning är väldigt frustrerande och är egentligen inte bra. Man kommer lätt åt lacken och man ser inte riktigt resultatet – förens efteråt, och då är det för sent. Men, åter till förberedelserna, det är viktigt att maskera ordentligt. Vissa år har jag slarvat lite med det, men det straffar sig med fula spill och kladdfläckar.

När allt är maskerat, rentorkat och klart börjar det dra ihop sig till lackering. Jag brukar ha följande väl förberett:

  • En liter Epifanes klarlack
  • Flera rena och om möjligt dammfria trasor
  • T-röd
  • 4-5 klibbdukar (finns i färghandeln)
  • Folietråg (från ICA) eller rollertråg med litet rollerskaft
  • ca. 4-5 skumrullar
  • 4-5 skumpenslar
  • Plasthandskar
  • Andningsmask (jag har en Sundström som jag är helnöjd med)

Först gör jag återigen rent ytan som skall lackeras med T-röd. Därefter lägger jag ut klibbdukar, skumpenslar och skumrullar till rollern på båten (på rufftaket) så att jag enkelt når dem utan att förflytta mig i onödan och röra runt en massa damm. Lacken hälls upp i tråget i lagom mängd. Med klibbduken görs en sista dammrengöring av ytan som skall lackas härnäst. Med hjälp av rollern stryker jag sen ut ett lagom tunt lager lack en bit (tjocklek och yta som stryks ut beror till stor del på temperaturen vid tillfället). Sen tar jag omgående en skumpensel (utstrykare) och stryker ut det så att det blir jämt och fint och inga luftbubblor finns kvar. Innan lacken hinner sätta sig rengörs snabbt nästa yta med klibbduk, varpå lacken appliceras med roller och utstrykare som ovan. Jag tycker det blir snyggast om man med utstrykaren arbetar från det ännu icke lackerade hållet och mot det tidigare lackerade partiet. Jag tycker att “skarven” i lacken blir minst påtaglig då man gör så. Jag brukar byta skumroller och skumpensel ofta eftersom dessa relativt snabbt löses upp av lösningsmedlen i lacken och lämnar annars små smulor av skum i lacken – mycket irriterande. Det är därför bra att ha någon sorts plasthandskar på sig vid byte av skumrollers (akta dessutom för spill då de kan innehålla en hel del lack!). Jag brukar på detta sätt stryka hela båtens överbyggnad på ett par timmar med hyggligt gott resultat. För mig brukar det gå åt en knapp liter lack per år.

Epifanes klarlack är en suveränt fin lack. Den flyter ut fantastiskt fint och håller glansen hela säsongen och längre ändå.

Slutligen ett tips som jag bittert fått erfara: Låt inte maskeringstejpen sitta kvar längre än ett par dygn, den fastnar och förstör lätt vårrustningen.

 

14 Responses so far.

  1. thomas viklund says:

    Hej du låter ju sund o klar, och verkar bry dej om din båt. trevliga bilder samt förklarande text. har själv en vindö 32, som har renoverats under 2 år,nåturtagning nerslipning däck rufftak ja hela överbygget samt byte av faner fram. och nu börjar det dra ihopsej för betsning samt lackning. Jobbet har gått relativt bra hitils´, men nu börjar den stora nervositeten komma smygande då jag inte har så stor erfarenhet av bets samt lackning. Du får det att låta så enkelt,vilket jag inte tror att det är?!Behöver NÅGON ATT SNACKA MED SOM HAR EN EGEN VINDÖ .DELAD GLÄDJE DUBBEL GLÄDJE.TACKSAM FÖR SVAR. TELEFON 072 586 53 50 ELLER OM DU FÖREDRAR ATT Mwjla. Med Vänlig Hälsning Thomas

    • Christofer says:

      Hej Thomas!

      Så kul att du gillar sidan och det som jag lagt upp där. Jobbet med att fräsa ur gammal nåtmassa ser jag för egen del fram emot 🙂 …. i höst. Det skulle jag vilja diskutera med dig eftersom du har genomfört det projektet. Då det gäller betsning har jag dessvärre inte så mycket erfarenhet. Jag har betsat en del träprylar som jag tvingats renovera, såsom rufflucksgaraget, förpiksluckan etc. Det har inte varit några problem med det, annat än att jag tror att det hade lönat sig att betsa minst två varv. Jag betsade endast en gång innan jag påbörjade lackeringen. Betsen bleknar ju, så beroende på vad man vill ha för färgton kan man ju anpassa mängden bets. Sen vet jag inte hur noga man kan vara, jag har helt enkelt betsat ett lager (med en pensel), finslipat och gjort rent före lackering och det har inte blivit flammigt eller fult tycker jag. Det kan dock vara en bra idé att använda sig av en bra kvalitet på betsen tror jag, Epifanes till exempel. Antal lager tror jag är en smaksak. Lackeringen däremot är inte en smaksak utan där är det nog viktigt att börja med tunn utspädd lack som får suga in (blandningsförhållanden står på Epifanes burkar), för att sen succesivt gå upp i blandning tills man kan lägga outspädd lack i flera lager. Jag brukar lägga minst sju lager lack, men det går nog att lägga några lager till om man vill få en vacker glasliknande finnish.

      Har du några bilder på ditt projekt, vore kul att se! Lycka till!

      Vänligen,

      Christofer

      • thomas viklund says:

        hej Cristofer. Har äntligen kommit mig för att skriva några rader. Då kontraktet för klubblokalen gick ut 1 sep har jag forserat arbetet med betsningen som avlöpte odramatiskt tack vare en trevlig DAM på internationals rådgivningsjour.Andvänd en pensel som kallas moddlare,varför då? det blir inget kladd var det enkla svaret. Altså inga trasor inga skumgrejor bara en tunn pensel, det blev skitbra.Utom paradytan fram. Längst upp till höger hadde jag slipat för hårt och kommit ned i ett limmlager. Vad göra, ringa vindövarvet,prata med karlstads antikhandlare. Dessa villa inte taga annsvar,åter igjen ångest,ångest. sätta kniven i faneret fälla inn nytt faner. Gå bra. aldrig mer, tog åtta timmar.ÅTERKOMMER MED BILDER DÅ JAG ÄR DÅLIG PÅ DATOR. MIN FRU HAR LOVAT HJÄLPA TILL.TJENA TJENA THOMAS

    • Christofer says:

      Hej igen Thomas!

      Tack återigen för dina kommentarer. Spännande med ditt projekt, det vore roligt att se lite bilder på hur det framskrider.Jobbet du gjort låter avsevärt mycket mer avancerat än lackeringsjobbet – i mina öron i alla fall! Jag tror inte att du skall vara så nervös för det. Lackeringen är ju inte särskilt svårt om man har rätt förutsättningar (dvs. rätt underarbete, utrymme, belysning, tid och tålamod). Själv lackerar jag för det mesta under en trång täckpressenning, med klart varierat resultat från år till år. Jag pratar gärna med dig någon dag för att utbyta erfarenheter. Har du inga bilder du kan visa på ditt projekt? Det låter som om du redan har slipat ditt däck, så denna varning kanske kommer väl sent, men jag har fått rådet att inte slipa teaken alls eftersom den är så väldigt dyr att lägga ny. Dessutom kan det bli svårt att plugga om man tar ner teaken för mycket. Men du kanske bara har ytslipat försiktigt? Skriv gärna och berätta mer, och som sagt… bilder!

      Vänligen,

      Christofer

  2. Bosse says:

    Hej

    Har en Vindö 40 från 1973 och gillar verkligen din sida och skulle gärna se ett utbyte av information. Angående betsning kan jag rekommendera att även blanda bets i Epifanes lack (max 10% bets). Detta tillsammans med ca 5% Epifanes impregneringsolja (lacken flyter ut helt underbart) gör att du kan anpassa tonen till den nivå av mörk mahogny som du önskar. Har en egen sida med adressen http://www.sailingyachtsatori.blogspot.se som började som en ren loggbok och som jag, inspirerad av dina sidor, nu tänker vidareutveckla med fler sidor rörande mina erfarenheter, etc.

  3. Christofer says:

    Hej Bosse!

    Utmärkt att du gillar sidan, jag utbyter gärna erfarenheter med dig! Det är hela tanken med min sida faktiskt. Intressant tips av dig om impregneringsoljan, det skall jag testa vid nästa års lackeringsjobb. I år är jag dessvärre ganska missnöjd med just den delen av vårrustningen. Annat har blivit bättre, men lacken är en så viktig del av skönheten med en Vindöbåt, eller hur?

    Hälsningar,

    Christofer

    • Bosse says:

      Jag har på senare år börjat använda kombinationen impregneringsolja och roller. Mycket enklare att få ut ett jämnt lager lack och har nästan helt sluppit rinningar sedan dess. Lacken flyter ut bra tack vare oljan. Mitt största problem är snarare damm som faller ned på lacken innan den torkat. Blir några små irriterande prickar. Instämmer, vill gärna att det skall vara lite pianostuk på lacken på en Vindö

      • Christofer says:

        Ja, damm, bristfällig belysning, fel temperatur & täckställning kan förstöra en hel del. Men en riktig hall vore suveränt, med utrymme, arbetshöjd & möjlighet att fukta golvet för att minska mängden damm. Men det finns inte inom räckhåll för min del. Att torka noga flera gånger & skifta presenning inför lackeringen är mitt enda bud, samt val av lackdag förstås. Lite lätt vårregn innan lackeringen är nog ok, då binds ju dammet från varvsområdet i alla fall till marken. Men det sistnämnda råder man ju inte över.

  4. thomas viklund says:

    hej CHISTOFER HAR PROBLEM MED ATT SKICKA BILDER, då jag icke har någon emailadress. fixa det så skola bilder komma Med vänlig hälsning Thomas, god jul föresten

  5. rolle says:

    hej tomas håller på att renovera min vindö40 slipat ner all lack och börjat bygga upp ny .
    finns det möjlighet att ringa mig 0704645538 om lite råd till mig bästa hälsningar rolle

    • Christofer says:

      Hej Rolle!

      Spännande, jag ringer dig om några dagar, efter nyårshelgen! Gott nytt så länge.

      Mvh,

      Christofer

  6. rolle says:

    Hej christoffer, nu är jag snart färdig har några varv kvar med lackning, jag får lite rinningar men inga större grejjer men dock… hör gärna av dig om du får tid med lite tips mm mvh rolle 0704645538

  7. rolle says:

    hej christoffer
    Fan din härmapa ha ha jag har en vindö för det är en vacker båt ovh “lagom” båt sen går du å skaffar en vw buss, amen det har jag med en 70a i och för sig drömmen var en T1 som du har, vet inte om din är en t1 för min står det T2 på ha ha.
    Kul att följa din sida som vanligt men det är lite komiskt att min sambo sa nej!! det finns en till!!!!!

    • Christofer says:

      Hej Rolle! Kul med både Vindö & kleinbuss! Men vadå härmapa hörru, jag har haft min buss i 20 år! Derru! ???? Mycket att stå i, fix med bägge ögonstenarna, men det är kul!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *