Mina tidigare båtar

Min första båt var en Albin Vega från 1969. Den var välutrustad och hade tidigare ägts av en äldre herre som var ingenjör, vilket märktes på flera finurliga detaljer ombord. Dessvärre är bilderna få och dåliga, samtliga hämtade från en videokamera. Efter att en av mina båtgrannar på marinan hade laddat sina batterier och hans båt börjat brinna, smittades även min båt av lågorna och brann upp lagom till sjösättningen våren 2004.

Här ligger Hill 3 på svaj utanför Singö i Roslagen.

Då försäkringspengarna till sist kom efter båtbranden såg jag mig om efter en annan båt. Av en ren tillfällighet tappade jag för ett ögonblick fotfästet och föll pladask för en motorbåt! Det var en väldigt charmig och imponerande högsjösnipa från 1949. Aurora blev min nästa båt.

Aurora är en mycket vacker och charmig båt, och jag trivdes bra med det mesta med henne, boendet, dofterna, charmen och hon var kul att köra. Men, jag saknade seglen, blev trött på det obligatoriska motorljudet om man ville förflytta sig. Jag saknade också själva seglandet i sig. Det blev ännu en gång dags att se sig om efter en annan båt, dock utan att jag sålde Aurora, för det hade jag inte hjärta att göra just då. Först en annan båt! Det blev en Vindö 30 från 1967, med namnet Sirikit. Hon låg i Norrköping, och hemfärden gick sommaren 2005 via Gotland och Huvudskär till Uppsala.

Sirikit vid Huvudskär 2005. Enligt den tidigare ägaren skall hon ha döpts av den Drottning Sirikit av Thailand då hon och hennes make, Kung Bhumibol var på statsbesök i Sverige och tillfälligtvis gästade Vindövarvet. Det visade sig dock att den förre båtägaren lämnade en hel del i övrigt att önska i fråga om sanningar, så om den historien är riktig eller inte, det vet jag inte.

Aurora såldes till sist till en god vän, och han kan inte göra sig av med henne, av snarlika skäl som mina (trots att han, precis som jag – köpt en Vindö 30 istället). Efter några år med Sirikit fick jag tag på min nuvarande Vindö 40, SY Emilia. Henne har jag inga planer på att sälja.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *