Epoxybehandling av botten
Efter blästring och en längre tids torkning av skrovet (en professionell fuktmätare hyrdes, varpå dagliga mätningar gjordes) påbörjades epoxibehandlingen. Flera lager applicerades.
Mitt i allt åkte jag på en epoxiförgiftning då filtret i mitt andningsskydd hade slutat fungera. Det håller tydligen en mycket begränsad tid då man väl brutit vakumförpackningen, något som jag bittert fick erfara. Frossa, illamående och sjukskrivning en vecka.
Nåväl, då jag åter var på benen påförde jag ännu fler lager epoxifärg (Temacoat som används i industrin) tills jag ansåg att jag vågade sjösätta.
Våren 2017 fortsatte arbetet eftersom jag inte var nöjd med finishen från föregående års behandling, och skrovet slipades och finspacklades nu åtskilliga gånger.
Ett avslutande lager epoxifärg påfördes, samt bottenfärg.
Jag är väldigt nöjd med slutresultatet, och numera är det faktiskt också en fröjd att titta på båtens undersida!
Till sist kom hon i vattnet, men det blev sent – den 3 Juli!
Blogroll
- Documentation
- Plugins
- Suggest Ideas
- Support Forum
- Themes
- VW Kleinbuss
- VYC
- WordPress Blog
- WordPress Planet
Recent Comments
- Christofer on Broschyr – handbok
- Christofer on Elektriskt grundschema Vindö 40
- Robert Lindberg on Broschyr – handbok
- Jörgen Salomonsson on Historik
- Christofer on Historik