Uppfräschning av motorrum

Efter en del trassel med läckande diesel, svårstartad motor och hög ljudnivå beslöt jag mig 2009 för att lyfta ur motorn.

Motorn lyftes ur på senhösten, och snart föll den första snön.

Motorn skickades iväg på service och genomgång samtidigt som jag rensade upp ordentligt i motorrummet. Efter rengöring lackerades motorrummet fräscht vitt, varpå nya genomföringar monterades och ljuddämpningsmattor sattes dit. Först tunnare tunga mattor, följt av tjockare folieklädda skummattor.

Därefter påbörjades bygget av ett “inre motorhus”, allt för att dämpa motorljudet maximalt. På bilden ovan syns delar av stommen till det inre motorrummet (träreglarna).

Motorn fick nya motorfästen (kuddar).

Den ganska slitna sötvattenkylningen behövde också rustas upp.

Med ny cirkulationspump, nya anoder samt lite färg blev den färdig för montering.

Då motorn ändå var urlyft passade jag på att låta renovera startmotorn. Det visade sig att den behövde en rejäl genomgång, men nu går den säkert länge.

Då jag återfick motorn från Pentamekanikern Stefan hade han bytt alla bränslepackningar i motorn, några läckande packboxar samt gjort komressionsprov. Provet visade sig vara fint, så inga åtgärdes behövdes där. Efter att jag målat motorn i ny fin grön Pentafärg återmonterades startmotor, sötvattenkylning och övriga detaljer.

Här syns motorn strax före installationen i båten på vårkanten 2010.

Här lyfts motorn ombord igen…

Här syns motorn strax efter att den lyfts i.

Nytt för i år är den här kranen (den längst upp till höger i bild) som gör att jag enkelt kan koppla på en slang med glykolblanding vid vinterkonservering. Kranen från sjösidan stängs (mittre pilen), och istället öppnas glykolkranen. De två kranarnas slangar är sammansatta via ett T-rör (vänstra pilen). Från glykolkranen går slangen till en hink färdigblandad glykol som står inne vid köket (se nedan). Mindre spill och mycket enkelt – riktigt smidigt faktiskt!

5 Responses so far.

  1. Frank says:

    Hej!
    Det ser ju jättefint ut.
    Jag undrar vilken färg du har använt till motorrummet och hur du har förberett ytan innan du målade?
    Ska göra samma sak på vår Vindö 30.
    Hälsningar Frank

    • Christofer says:

      Hej Frank!

      Jag använde Internationals Toplack, och den fungerar bra för mig. Den är högblank och går därför att hålla hyggligt ren. Vet inte om färghandeln skulle rekommendera en annan färg, men för mig fungerar den utmärkt. Jag gjorde rent med avfettning & Beckers målartvätt innan jag slipade ytan lätt med ett fint sandpapper. Sen använde jag målartvätt igen före målningen. Minns inte om det räckte med ett lager, eller om jag lade på två.

      Lycka till!

      Christofer

  2. Frank says:

    Hej Christofer!
    Kan jag nå dig via mejl?
    Skulla gärna vilja fråga en del om hur du gjorde om det är möjligt.
    Min adress borde du nog se.
    Tack på förhand
    Hälsningar Frank

  3. Anders Eklind says:

    Hej, jag ska göra samma manöver med motorn och skulle gärna vilja vete vilken verkstad som du använde.

    • Christofer says:

      Hej Anders,

      Och god fortsättning, ett drygt år försenat! Verkligen ledsen att jag inte svarat dig tidigare, har inte varit inne på min sida på länge då mycket annat tagit tiden av mig. Meddela mig om din fråga fortfarande är relevant så skall jag försöka ge dig svar.

      Vänligen,

      Christofer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *