Bakaxel & bromsar
Då jag bestämt mig för att fixa i ordning motorrummet inför montering av den nyrenoverade motorn slogs jag av att även området runt bakaxeln och hjulhusen såg bedrövliga ut. Lika gott att ta ett krafttag här, om än ordentligt trist med att slipa rost. Ingenting som syns, annat än på besiktningen ;).
Här syns bakaxeln inför uppfräschning av området runt bakaxeln.
I den högra reduktionsväxeln visade sig samtliga fyra lager vara helt slut….
… helt slut! I några lagerbanor saknades kulorna i princip helt. Konstigt nog ser dreven felfria ut. Uppenbarligen hög kvalitet och väldigt överdimensionerade i relation till motorns effekt, och sen en rejäl portion tur för mig naturligtvis. Växeln fick demonteras och samtliga lager och packningar bytas ut.
Här syns hjulhuset på vänster sida inför uppfräschningen.
Bromsarna var inte så utslitna, men det känns ändå bäst att byta ut allt. Handbromsviren var dock av och höljet satt fastsvetsat i bromsskölden.
Här syns den uppfräschade bakaxeln. Bromssköld och trumma är lackerade i hammarlack.
Nu sitter det nya packningar, bromsbelägg, cylindrar, handbromsvirar, rör, slangar etc. monterade baktill. Nu återstår en del detaljer, såsom nya stötdämpare, innan jag kan sänka ner bilen och montera motorn.
Då motorn kommer i om ett tag skall jag vända på bilen och fixa till bromsarna framtill. Det kan kännas tryggt att kunna bromsa bilen.
Blogroll
- Documentation
- Plugins
- Suggest Ideas
- Support Forum
- Themes
- VW Kleinbuss
- VYC
- WordPress Blog
- WordPress Planet
Recent Comments
- Christofer on Broschyr – handbok
- Christofer on Elektriskt grundschema Vindö 40
- Robert Lindberg on Broschyr – handbok
- Jörgen Salomonsson on Historik
- Christofer on Historik